Jag är kommunikationsstrateg, coach och författare inom psykologigenren. Min senaste bok Driven till max behandlade prestationsjakten. Nu djupdyker jag ner i fåfänga och vår samtids stora bekräftelsebehov.
Det började med en nyfikenhet på min egen fåfänga som snart omsattes i oro över hur viktig omvärldens omdömen tycks vara. Jag vill ta reda på fåfängans ursprung och drivkrafter. Lika fascinerad är jag av dess uttryckssätt; hur vi kan återvända till en Facebook-post om och om igen för att räkna likes. Hur varumärken inom kläder, bilar och klockor gör oss benägna att betala för något som inte har med funktion att göra. Jag vänder även blicken mot mitt yrke då vi inom kommunikationsbranschen jobbar med att lyfta företag, personer och produkter för att höja kredabiliteten.
Fåfänga kan instinktivt kännas lite harmlöst. Mina fynd pekar på motsatsen. Det leder till självskadebeteende hos unga tjejer som inte klarar det sociala medietrycket. Det leder till femtioåriga män som satsar på elitmotionärskarriärer fast kroppen bryts ner. Det leder till japanska affärsmän som hellre tar livet av sig än står i upplevd skam.
Till sist är jag på jakt efter hur fåfängan kan dämpas, om vi upptäcker att dess pris är för högt. Under ett par år utsätter jag mig därför för en mängd olika praktiker, träningar och övningar för att hitta det som fungerar bäst.